In de ‘Veelgestelde vragen’ worden de meest voorkomende vragen beantwoord. Als u hier niet het antwoord op uw vraag vindt, kunt u contact opnemen met onze helpdesk voor CBAM-toelating. De helpdesk voor CBAM-toelating is bereikbaar via het contactformulier en via telefoonnummer 088-792 70 00 (op werkdagen van 08:30 tot 17.00 uur).
CBAM algemeen
Voor algemene informatie over CBAM kunt u terecht op de algemene website van de NEa.
Het CBAM-register is een register waarin importeurs van CBAM-goederen zich moeten registreren. Hier kunnen zij CBAM-certificaten kopen en hun emissiegegevens rapporteren.
Importeurs die in de EU gevestigd zijn en jaarlijks meer dan 50 ton goederen invoeren die onder CBAM vallen, moeten een toelating als CBAM-aangever hebben. Voor waterstof en elektriciteit geldt geen ondergrens. Als een in de EU gevestigde importeurs zich laat vertegenwoordigen door een indirecte vertegenwoordiger die ermee instemt om de CBAM-verplichtingen over te nemen, moet niet de importeur, maar de indirecte douanevertegenwoordiger een toelating aanvragen. In dat geval liggen de verplichtingen voor het doen van een CBAM-aangifte en het aankopen van certificaten bij de indirecte vertegenwoordiger.
Ja, het indienen van CBAM-rapporten in 2025 staat los van de noodzakelijke toelating als CBAM-aangever vanaf 2026.
De Douane heeft een inloginstructie gemaakt die u helpt in te loggen in het CBAM-register: Inloginstructie CBAM-portaal. Om in te loggen heeft u eHerkenning nodig met minimaal betrouwbaarheidsniveau EH3. Als u al eHerkenning hebt, hebt u de dienst CBAM nodig. Deze kunt u aanvragen bij uw leverancier van eHerkenning. Voor meer informatie over eHerkenning, zie eHerkenning.nl.
Voor verdere vragen over toegang tot het register of technische problemen bij het inloggen, kunt u terecht bij de Nationale Helpdesk Douane (NHD).
Wie vanaf 2026 CBAM-goederen wil importeren naar de EU, moet zijn toegelaten als CBAM-aangever of een indirect vertegenwoordiger inschakelen die is toegelaten. De Douane controleert aan de grens op de aanwezigheid van deze toelating. Is de toelating er niet, dan worden de goederen niet vrijgegeven of kan er een boete worden opgelegd.
Er zijn geen kosten verbonden aan het doen van een CBAM-aanvraag. Mogelijk dat de NEa een VOG van u verlangt, wat kosten met zich meebrengt.
Indienen aanvraag
Om uw aanvraag voor toelating als CBAM-aangever in te dienen, maakt u gebruik van de aanvraagmodule in het nieuwe Europese CBAM-register. Hiervoor heeft u eHerkenning met minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 nodig. De Douane zorgt voor toegang tot dit register. Op de website van de Douane vindt u alle relevante informatie en een duidelijke inloginstructie. Deze instructies, oorspronkelijk bedoeld voor het overgangsregister (transitional registry), zijn ook geldig voor het nieuwe register.
U kunt het risico op foutmeldingen verminderen door in te loggen via een Incognito venster. Volg de inloginstructies nauwkeurig en zorg ervoor dat u beschikt over eHerkenning met minimaal betrouwbaarheidsniveau 3. Omdat het CBAM-register een vrij nieuw systeem is zijn er regelmatig systeemstoringen. Bij dergelijke storing adviseren wij u op een later moment opnieuw in te loggen.
In dit stappenplan leest u hoe u een volledige aanvraag voor de status van toegelaten CBAM-aangever indient. Daarnaast zijn op de website van de Europese Commissie verschillende video’s gepubliceerd over het aanvraagproces.
Op onze pagina over de toelatingsprocedure vindt u een overzicht van de benodigde gegevens voor het indienen van de toelatingsaavraag.
De aanvrager is verplicht om veranderingen in de gegevens van de toelatingsaanvraag te melden in het CBAM-register. Het gaat hierbij om wijzigingen waardoor de toelatingsaanvraag inhoudelijk niet meer klopt; bijvoorbeeld een verandering in de geraamde hoeveelheid goederen die geïmporteerd gaat worden. Naar aanleiding van de nieuwe gegevens kan de NEa een herbeoordeling uitvoeren.
Let op: als u tijdens de aanvraagprocedure verzoekt om de gegevens in uw aanvraag aan te passen, kan de behandeltermijn met 30 dagen worden verlengd. Als de wijziging substantiële invloed heeft op de beoordeling van de toelating, kan de NEa uw aanvraag geheel afwijzen en verzoeken om een nieuwe aanvraag in te dienen. Zorg er dus voor dat uw aanvraag altijd de meest actuele gegevens bevat.
Als u er zeker van bent dat u niet meer dan 50 ton zult importeren, dan is het niet nodig om een aanvraag in te dienen. Mocht u echter twijfelen over de hoeveelheid die u gaat importeren, is het raadzaam om alvast een aanvraag in te dienen. Als u in een bepaald jaar toch het volume van 50 ton overschrijdt, heeft u een CBAM-toelating nodig. U kunt dan een aanvraag indienen, maar houd er rekening mee dat de behandeling hiervan maximaal 120 dagen kan duren. Totdat de toelating is verstrekt, kunt u geen goederen importeren.
Ja, ook als AEO-vergunninghouder moet u een aanvraag voor toelating als CBAM-aangever indienen.
Ja, als u geen AEO-vergunning heeft kunt u gewoon een aanvraag voor toelating als CBAM-aangever indienen.
U bent verplicht het EORI-nummer bij alle douanehandelingen te (laten) gebruiken als identificatienummer in de gegevensuitwisseling met de Nederlandse Douane.
Uw EORI-nummer wordt automatisch voor ingevuld in uw aanvraag op basis van de gegevens die bekend zijn vanuit eHerkenning.
Het EORI-nummer wordt automatisch ingevuld als u inlogt met eHerkenning.
De geraamde monetaire waarde van de invoer van goederen is altijd een schatting. We raden aan om een zo realistisch mogelijke raming van deze waarde te maken. Bij twijfel adviseren we u een ruime schatting op te geven.
Bij het veld Tax authority certification dient u een Verklaring betalingsgedrag nakoming fiscale verplichtingen aan te leveren. Deze verklaring is aan te vragen op de website van de Belastingdienst.
Als u geen electriciteit importeert, dient u dit veld leeg te laten. Klik in dat geval dus geen van beide opties (Ja/Nee) aan.
Als u verwacht meer dan 2.000 ton aan CBAM-goederen per jaar te gaan importeren, dient u aanvullende documentatie te verstrekken:
- Jaarrekeningen van de drie boekjaren voorafgaand aan het jaar van indiening;
- Documentatie of een toelichting die aantoont hoe uw organisatie het proces voor het indienen van CBAM-aangiften en het aanschaffen van CBAM-certificaten gaat inrichten of heeft ingericht.
U kunt deze aanvullende informatie uploaden in de sectie 'Activity details' onder het veld 'Tax authority certification' uploaden.
Meer informatie over de toelatingsprocedure en de aan te leveren documentatie vindt u hier.
Indirecte douanevertegenwoordiging
Indirecte douanevertegenwoordigers moeten in principe altijd zijn toegelaten als CBAM-aangever als zij een importeur vertegenwoordigen die buiten de EU is gevestigd én CBAM-goederen invoert.
Indirecte vertegenwoordigers die een importeur vertegenwoordigen die wel in de EU is gevestigd, kunnen ermee instemmen om op te treden als CBAM-aangever. Zij moeten dan ook een toelating aanvragen. Dit geldt ook als de vertegenwoordigde importeur(s) in 2026 minder dan 50 ton CBAM-goederen zullen invoeren.
Een indirect vertegenwoordiger heeft alleen geen toelating nodig als deze:
- Helemaal geen importeurs van CBAM-goederen vertegenwoordigt, of;
- Alleen in de EU gevestigde importeurs vertegenwoordigt én bij geen van deze importeurs ermee instemt om op te treden als CBAM-aangever.
We raden indirecte douanevertegenwoordigers die een toelating nodig hebben aan om zo spoedig mogelijk een aanvraag in te dienen.
U heeft CBAM-verplichtingen als u als indirect vertegenwoordiger optreedt namens een importeur (binnen of buiten de EU) die in totaal 50 ton of meer aan CBAM-goederen per jaar importeert, en u deze CBAM-verplichtingen niet belegt bij een in de EU gevestigde importeur.
Let op: CBAM-verplichtingen kunnen niet worden belegd bij een buiten de EU gevestigde importeur. Wanneer een indirect douanevertegenwoordiger optreedt namens een buiten de EU gevestigde importeur, neemt hij per definitie de CBAM-verplichtingen over.
Dan heeft u geen CBAM-verplichtingen voor die invoer.
Let op: Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de importeur de informatie over de totale invoer van CBAM-goederen gedurende het jaar doorgeeft aan de indirect vertegenwoordiger. De indirecte douanevertegenwoordiger kan er namelijk op worden aangesproken als achteraf blijkt dat de totale hoeveelheid van ingevoerde CBAM-goederen van de betreffende importeur (op jaarbasis, in de gehele EU) boven de 50 ton uitkomt.
Alleen bij het optreden namens een binnen de EU gevestigde importeur kunt u ervoor kiezen om de verplichtingen niet over te nemen. Bij het optreden namens een buiten de EU gevestigde importeur neemt u deze verplichtingen altijd over.
Dan heeft u automatisch de CBAM-verplichtingen voor het deel van de invoer waarvoor u optreedt namens de betreffende importeur, en de importeur jaarlijks in totaal meer dan 50 ton aan CBAM-goederen invoert.
U kunt ervoor kiezen om de CBAM-verplichtingen van de importeur over te nemen. Zo niet, dan blijven de verplichtingen bij de in de EU gevestigde importeur.
U moet per importeur nagaan of de drempel van in totaal meer dan 50 ton CBAM-goederen per jaar wordt overschreden, en daarmee dus sprake is van CBAM-verplichtingen.
Ja. In uw toelatingsaanvraag dient u alle importeurs op te geven die u vertegenwoordigt.
Daar moet u per goederencategorie, voor het huidige en volgende kalenderjaar, een inschatting geven van de totale omvang CBAM-goederen waarvoor u de CBAM-verplichtingen overneemt.
Dan moet u een zo goed mogelijke inschatting geven van het verwachte volume aan CBAM-goederen waarvoor u de CBAM-verplichtingen overneemt.
U heeft CBAM-verplichtingen als u in een kalenderjaar 50 ton of meer aan CBAM-goederen importeert en:
- U de douaneaangiftes zelf doet of laat doen door directe vertegenwoordigers, of
- U gebruikmaakt van indirecte vertegenwoordigers die de CBAM-verplichtingen niet van u overnemen.
Dat betekent dat de vertegenwoordiger ook verantwoordelijk is voor het rapporteren en nakomen van CBAM-verplichtingen voor die invoer.
Dit moet expliciet worden afgesproken en vastgelegd. Zonder zo’n afspraak blijven de verplichtingen bij u als importeur.
U heeft CBAM-verplichtingen voor het deel van de invoer waarvoor u zelf aangifte doet en voor het deel van de invoer waarvoor de indirecte vertegenwoordigers uw CBAM-verplichtingen niet hebben overgenomen.
Beoordeling aanvraag
De wettelijke behandeltermijn voor aanvragen die voor 15 juni 2024 worden ingediend is 180 dagen. Voor aanvragen die vanaf 15 juni 2025 worden ingediend is deze termijn 120 dagen.
Indien er aanvullende informatie van u benodigd is tijdens de behandeling van uw aanvraag kan de behandeltermijn met 30 dagen worden verlengd.
Als blijkt dat uw aanvraag niet voldoet aan een of meerdere toelatingscriteria, ontvangt u een voorgenomen beslissing tot afwijzing. U heeft vervolgens 30 dagen de tijd om op deze voorgenomen beslissing te reageren en, indien gewenst, aanvullende informatie te verstrekken.
Uw aanvraag wordt beoordeeld aan de hand van de toelatingscriteria opgenomen in de CBAM-verordening van de EU. Voor het beoordelen van Nederlandse aanvragen zijn deze criteria geoperationaliseerd in het richtinggevende Beoordelingskader CBAM-toelating .
Indien uw financiële draagkracht wordt getoetst, kijken wij bijvoorbeeld naar de liquiditeit (Current Ratio), lange termijn financiële positie (Solvabiliteitsratio en Leverage Ratio), aflossingscapaciteit (Debt Service Coverage Ratio), geschatte CBAM-verplichtingen t.o.v. omvang, en continuïteitsrisico's, waarbij aan specifieke normeringen moet worden voldaan. Indien jaarrekeningen niet beschikbaar zijn of aan de normeringen niet wordt voldaan, wordt de aanvraag aanvullend op maat beoordeeld.
Indien uw operationele capaciteit wordt getoetst, kijken wij bijvoorbeeld naar of er minimaal één medewerker verantwoordelijk is voor CBAM-aangiften, dat er een centraal proces is voor het aankopen en monitoren van CBAM-certificaten, en dat aankopen centraal geregistreerd worden met toegang voor meerdere medewerkers. Bij tekortkomingen ontvangt u een informatieverzoek om passende maatregelen te nemen.
Zekerheidstelling
Indien u als rechtspersoon bent gevestigd na 31 december 2023, is een zekerheidsstelling vereist om toegelaten te worden tot het CBAM-register. De hoogte van de zekerheid wordt afgeleid van de waarde van CBAM-certificaten die u moet inleveren voor de import van goederen. Meer informatie over de bepaling van de hoogte van de zekerheid vindt u in dit document.
De zekerheid moet worden gesteld in de vorm van een bankgarantie. Een bankgarantie wordt beschouwd als de gebruikelijke manier om zekerheid te stellen in belasting- en douanezaken. De hoogte van de zekerheid wordt afgeleid van de waarde van CBAM-certificaten die u moet inleveren voor de import van goederen.
Na uw toelating als CBAM-aangever
Wanneer u de status als toegelaten CBAM-aangever heeft moet u periodiek een CBAM-rapport of -aangifte indienen in het CBAM-register. Daarnaast moet u ook wijzigingen die betrekking hebben op uw status als CBAM-aangever doorgeven. Op de algemene website van de NEa leest u meer over het indienen van het CBAM-rapport of -aangifte.
Ja, u kunt uw status als toegelaten CBAM-aangever op ieder moment intrekken via het CBAM-register. Ook kan de NEa uw status als toegelaten CBAM-aangever intrekken indien u niet meer voldoet aan de toelatingscriteria. Wanneer hier sprake van is zal de NEa altijd contact met u opnemen en u in de gelegenheid stellen hierop te reageren.
Begrijpt u niet wat er met een begrip rond CBAM wordt bedoeld? Op de algemene website van de NEa vindt u de begrippenlijst met daarbij de uitleg.
In de Veelgestelde vragen worden de meest voorkomende vragen beantwoord over CBAM-aanvragen. Voor meer informatie over CBAM kunt u terecht bij de algemene website van de NEa. Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden? Dan kunt u contact opnemen met de helpdesk voor CBAM-toelating. Wij helpen u graag verder.