Om uw aanvraag voor toelating als CBAM-aangever in te dienen, maakt u gebruik van de aanvraagmodule in het nieuwe Europese CBAM-register. Hiervoor heeft u eHerkenning met minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 nodig. De Douane zorgt voor toegang tot dit register. Op de website van de Douane vindt u alle relevante informatie en een duidelijke inloginstructie. Deze instructies, oorspronkelijk bedoeld voor het overgangsregister (transitional registry), zijn ook geldig voor het nieuwe register.
Bij het indienen van uw aanvraag doorloopt u drie secties, waarbij elke sectie specifieke informatie van u vraagt.
In deze sectie vult u algemene informatie in over uw bedrijf. Veel van de velden zijn vooraf ingevuld aan de hand van de gegevens bekend door eHerkenning. De gevraagde informatie in deze sectie betreft onder andere:
EORI-nummer, naam, adres
Contactgegevens
Of u namens uzelf handelt, of optreedt als indirecte douanevertegenwoordiger
In deze sectie vult u informatie in over uw bedrijfsactiviteiten. U verstrekt onder andere de volgende informatie:
Economische activiteiten
Belangrijkste economische activiteit in de Europese Unie
Invoer van goederen
Type goederen dat u invoert en een omschrijving hiervan
De geraamde monetaire waarde en omvang van de invoer van goederen in het douanegebied van de Europese Unie per soort goederen. Dit geeft u op voor het kalenderjaar waarin de aanvraag wordt ingediend en voor het daaropvolgende kalenderjaar
EU-lidstaten waarin u betrokken bent geweest of verwacht betrokken te zijn als importeur of aangever in douaneaangiften voor CBAM-goederen
Verklaring belastingautoriteit
U moet een Verklaring betalingsgedrag nakoming fiscale verplichtingen indienen. Deze verklaring is aan te vragen op de website van de Belastingdienst.
Geen betrokkenheid bij ernstige of herhaalde overtredingen
Bevestiging op erewoord dat de aanvrager, de personen die belast zijn met de CBAM-aangelegenheden van de aanvrager, de personen die de leiding hebben over de aanvrager en de personen die controle uitoefenen over het beheer van de aanvrager in de vijf jaar voor het jaar van de aanvraag niet betrokken waren bij ernstige of herhaalde overtredingen van de douanewetgeving, belastingvoorschriften of regels over marktmisbruik. In aanvulling daarop bevestigt u dat deze personen geen strafblad met zware vergrijpen in verband met de economische activiteit hebben.
In deze sectie dient u informatie te verstrekken over de financiële draagkracht en operationele capaciteit van uw onderneming. U verstrekt onder andere de volgende informatie:
Indien van toepassing: het nummer van uw AEO-vergunning
Informatie over de omvang van het bedrijf: het aantal medewerkers, jaaromzet en het aantal personen dat zich bezighoudt met CBAM
Vestigingsduur van de organisatie
KvK-nummer
Financiële gegevens van uw bedrijf over de voorgaande 3 jaar
Afhankelijk van de volumecategorie waarin uw aanvraag valt, moet u in deze sectie tevens documentatie bijvoegen:
Categorie
Volume CBAM-goederen (geraamde jaarlijkse invoer)
Vereiste documentatie
Laag
≤ 500 ton
In principe wordt aan aanvragers in deze categorie geen aanvullende informatie (bewijsstukken) gevraagd met betrekking tot financiële draagkracht of operationele capaciteit.
Midden
> 500 – ≤ 2.000 ton
In principe wordt aan aanvragers in deze categorie geen aanvullende informatie (bewijsstukken) gevraagd met betrekking tot financiële draagkracht of operationele capaciteit.
Wel kan op grond van een steekproef gevraagd worden om binnen 30 aanvullende informatie te verstrekken ter bevestiging van de financiële draagkracht en operationele capaciteit, dit betreft dan:
Jaarrekeningen van de drie voorgaande boekjaren (indien beschikbaar).
Documentatie ter bevestiging operationele capaciteit. Hieruit moet blijken hoe het proces voor het indienen van CBAM-aangiften en het aankoopproces van CBAM-certificaten binnen uw organisatie is georganiseerd.
U verstrekt deze informatie via het informatieverzoek dat u ontvangt op grond van de steekproef.
Hoog
> 2.000 ton
Aanvragers in deze categorie dienen de volgende documentatie* te verstrekken bij hun aanvraag, ter bevestiging van de financiële draagkracht en operationele capaciteit:
Jaarrekeningen van de drie voorgaande boekjaren (indien beschikbaar). U kunt deze documentatie uploaden via het hiervoor bestemde veld jaarrekeningen.
Documentatie ter bevestiging operationele capaciteit. Hieruit moet blijken hoe het proces voor het indienen van CBAM-aangiften en het aankoopproces van CBAM-certificaten binnen uw organisatie is georganiseerd. U kunt deze documentatie eveneens uploaden via het veld bestemd voor jaarrekeningen.
* Aanvragers die over een geldige AEO-vergunning beschikken hoeven in principe geen bewijsstukken te verstrekken met betrekking tot financiële draagkracht.
Wat kunt u verwachten bij de beoordeling van uw aanvraag?
Na het indienen zal de NEa uw aanvraag zorgvuldig beoordelen. Tijdens deze beoordeling kan de NEa om aanvullende informatie vragen. De NEa streeft ernaar om uw aanvraag zo snel mogelijk te behandelen.
Voor aanvragen die vóór 15 juni 2024 worden ingediend, hanteert de NEa een wettelijke behandeltermijn van 180 dagen.
Voor aanvragen vanaf 15 juni 2025 is deze termijn verkort naar 120 dagen.
Zorg ervoor dat u uw volledige aanvraag vóór 31 augustus 2025 indient; zo bent u er zeker van dat u voor 1 januari 2026 een beslissing ontvangt.
Let op: als uw aanvraag niet compleet is of als u niet snel genoeg reageert op verzoeken om aanvullende informatie, kan de behandeling van uw aanvraag vertraging oplopen.
Als tijdens de beoordeling van uw aanvraag blijkt dat wij aanvullende informatie nodig hebben, zullen wij dit altijd met u communiceren.
Zekerheidsstelling
Indien u als rechtspersoon bent gevestigd na 31 december 2023 en vóór 1 januari 2026 een aanvraag indient, is een zekerheidsstelling vereist om toegelaten te worden tot het CBAM-register. De hoogte van de zekerheid wordt door de NEa afgeleid van de waarde van CBAM-certificaten die u moet inleveren voor de import van goederen.
Besluit
Zodra de NEa uw aanvraag heeft beoordeeld en deze voldoet aan alle toelatingscriteria, ontvangt u een toelatingsbesluit. Hiermee krijgt uw bedrijf de status van toegelaten CBAM-aangever. Ook ontvangt u een rekening in het CBAM-register, waarin vanaf 2027 de door u aangekochte CBAM-certificaten worden opgeslagen.
Indien de beoordeling uitwijst dat niet aan alle criteria is voldaan, krijgt u een voorgenomen beslissing tot afwijzing. U heeft vervolgens 30 dagen om hierop te reageren en eventueel extra informatie te verschaffen.
Melden wijzigingen
Als er veranderingen optreden in de gegevens die u heeft opgegeven tijdens uw toelatingsaanvraag, bent u verplicht deze door te geven in het CBAM-register. Dit is vooral belangrijk als deze wijzigingen de inhoud van uw aanvraag beïnvloeden, zoals een aanpassing in de geschatte hoeveelheid goederen die u zult importeren. De NEa kan naar aanleiding van deze nieuwe gegevens uw aanvraag opnieuw beoordelen.
Let op: het verzoek om wijzigingen aan te brengen in uw aanvraag kan de behandeltermijn met 30 dagen verlengen. Als de wijziging grote gevolgen heeft voor de beoordeling, kan de NEa besluiten uw aanvraag geheel af te wijzen en u vragen om een nieuwe aanvraag in te dienen. Zorg er daarom voor dat uw aanvraag altijd de meest actuele en correcte informatie bevat.
Heeft u een vraag over de toelatingsprocedure? Bekijk de veelgestelde vragen over toelating tot het CBAM-register of neem contact op met onze helpdesk. De helpdesk voor CBAM-toelating is bereikbaar via het contactformulier en via telefoonnummer 088-792 70 00 (op werkdagen van 08:30 tot 17.00 uur).