Om uw aanvraag voor toelating als CBAM-aangever in te dienen, maakt u gebruik van de aanvraagmodule in het nieuwe Europese CBAM-register. Hiervoor heeft u eHerkenning met minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 nodig. De Douane zorgt voor toegang tot dit register. Op de website van de Douane vindt u alle relevante informatie en een duidelijke inloginstructie. Deze instructies, oorspronkelijk bedoeld voor het overgangsregister (transitional registry), zijn ook geldig voor het nieuwe register.

Handige hulpmiddelen

De Europese Commissie heeft verschillende ondersteunende video's gepubliceerd die u door het aanvraagproces begeleiden. Er is bijvoorbeeld een video die stap voor stap uitlegt hoe u de aanvraag voor de status van toegelaten CBAM-aangever invult

Stapsgewijs uw aanvraag indienen

Bij het indienen van uw aanvraag doorloopt u drie secties, waarbij elke sectie specifieke informatie van u vraagt.

Wat kunt u verwachten bij de beoordeling van uw aanvraag?

Na het indienen zal de NEa uw aanvraag zorgvuldig beoordelen. Tijdens deze beoordeling kan de NEa om aanvullende informatie vragen. De NEa streeft ernaar om uw aanvraag zo snel mogelijk te behandelen.

  • Voor aanvragen die vóór 15 juni 2024 worden ingediend, hanteert de NEa een wettelijke behandeltermijn van 180 dagen.
  • Voor aanvragen vanaf 15 juni 2025 is deze termijn verkort naar 120 dagen.
  • Zorg ervoor dat u uw volledige aanvraag vóór 31 augustus 2025 indient; zo bent u er zeker van dat u voor 1 januari 2026 een beslissing ontvangt.
  • Let op: als uw aanvraag niet compleet is of als u niet snel genoeg reageert op verzoeken om aanvullende informatie, kan de behandeling van uw aanvraag vertraging oplopen.

Als tijdens de beoordeling van uw aanvraag blijkt dat wij aanvullende informatie nodig hebben, zullen wij dit altijd met u communiceren. 

Zekerheidsstelling

Indien u als rechtspersoon bent gevestigd na 31 december 2023 en vóór 1 januari 2026 een aanvraag indient, is een zekerheidsstelling vereist om toegelaten te worden tot het CBAM-register. De hoogte van de zekerheid wordt door de NEa afgeleid van de waarde van CBAM-certificaten die u moet inleveren voor de import van goederen.

Besluit

Zodra de NEa uw aanvraag heeft beoordeeld en deze voldoet aan alle toelatingscriteria, ontvangt u een toelatingsbesluit. Hiermee krijgt uw bedrijf de status van toegelaten CBAM-aangever. Ook ontvangt u een rekening in het CBAM-register, waarin vanaf 2027 de door u aangekochte CBAM-certificaten worden opgeslagen.

Indien de beoordeling uitwijst dat niet aan alle criteria is voldaan, krijgt u een voorgenomen beslissing tot afwijzing. U heeft vervolgens 30 dagen om hierop te reageren en eventueel extra informatie te verschaffen.

Melden wijzigingen

Als er veranderingen optreden in de gegevens die u heeft opgegeven tijdens uw toelatingsaanvraag, bent u verplicht deze door te geven in het CBAM-register. Dit is vooral belangrijk als deze wijzigingen de inhoud van uw aanvraag beïnvloeden, zoals een aanpassing in de geschatte hoeveelheid goederen die u zult importeren. De NEa kan naar aanleiding van deze nieuwe gegevens uw aanvraag opnieuw beoordelen.

Let op: het verzoek om wijzigingen aan te brengen in uw aanvraag kan de behandeltermijn met 30 dagen verlengen. Als de wijziging grote gevolgen heeft voor de beoordeling, kan de NEa besluiten uw aanvraag geheel af te wijzen en u vragen om een nieuwe aanvraag in te dienen. Zorg er daarom voor dat uw aanvraag altijd de meest actuele en correcte informatie bevat.

Heeft u een vraag over de toelatingsprocedure? Bekijk de veelgestelde vragen over toelating tot het CBAM-register of neem contact op met onze helpdesk. De helpdesk voor CBAM-toelating is bereikbaar via het contactformulier en via telefoonnummer 088-792 70 00 (op werkdagen van 08:30 tot 17.00 uur).